användbara stjälkar

För några dagar sedan lade jag upp en krans med amaryllis (se nedan)
http://convalaria.blogg.se/2010/january/draft-jan-7-2010.html

Eftersom det bara var blommorna jag använde då, sparade jag alla stjälkar och gjorde ett härligt, krispigt arrangemang med vårblommor =)





Här har jag använt amaryllisstjälkarna som stickmassa! Jag har skurit stjälken i lagon bitar, inte exat lika långa för jag tycker att det är fint med lite nivåer som skapar spänning. Sedan har jag proppat ner så många det går i skålen så att allt blir stadigt.

material:

  • Låg cylinderformad skål
  • 5-6 amaryllisstjälkar
  • 1 rosa hyacint
  • blå pärlhyacinter (en kruka)
  • några kvistar vide
  • några kvistar pastellrosa björkris
  • 2 vita tulpaner
  • 1 kvist buplerum
  • 3 st silverfärgade björngräs
  • några vattenpärlor som dekoration (se mer om vattenpärlor på la Fleuristes hemsida, klicka på länken nedan)
  • http://www.lafleuriste.se/vattenparlor_000.htm

Visst blir det fint!? Det är också roligt och lätt att jobba med den här sticktekninken. Det viktiga är ju att man har något "röraktigt" tex polygonum, amaryllis, glasrör, minivariant med maskrosor? det är bara fantasin som sätter gränserna!


Kommentarer
Postat av: Matilda

det va ju jätte nyggt och smart men hur får du blomman att sitta stadigt i "röret"? Riktigt snyggt med bubblan också :-)

2010-01-10 @ 16:05:34
Postat av: Lillian

Jättefint! Roligt at få lite inspiration till hemmet.

2010-01-10 @ 17:53:59
Postat av: Malin Convalaria

Tack Matilda!

om blomman inte fyller ut röret så skär jag till små stjälkbitar som jag kilar fast blomman med. Lite som japanska tecknik (hannakubari, vet ej om det stavas så..)Det är bara att testa sig fram!

kramifolia

2010-01-10 @ 19:10:20
Postat av: Malin Convalaria

Vad kul att du tycker det Lillian! Tack för din kommentar =)

kramifolia

2010-01-10 @ 19:11:31
Postat av: Maria

Du är ju grym! Skitsnyggt och spännande... längtar också till våren!

2010-01-11 @ 17:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0