ytskikt

Gillar verkligen den här stora golvkrukan "stripes" med fikusbonsaier. snyggt och nästan lite marin känsla med ränderna.




Men vad jag egentligen ville visa var hur man snyggt kan täcka jorden. Istället för att bara ösa på täckmaterialet, som i det här fallet bark, så kan man ställa barken på högkant och få ett mycket mer spännande intryck. Mycket mer pill men helt klat värt besväret!
 



Ett annat tips på snyggt täckmaterial är klippta pinnar. Perfekt om man får några halvtorkade pinnar över och istället för att slänga så blir det supersnyggt täckmaterial. Här Har jag använt Cornell. Dessutom är det många träd som beskärs nu så då blitr det massor med pinnar som kan användas! Även stormar kan bidra med nedfallna kvistar som man kan plocka. Liten varning för kramp i handen om man klipper mycket bara... ;) 


Tage Andersen använder mycket kvistar och naturmaterial för att täcka/dekorera. På kameliautställningen i göteborg förra våren hittade jag denna fina kruka med björkris på insidan.  



Här har jag använt videkissar som täckmaterial.



Här har några torkade crokuslökar fått "nytt liv" som jordtäckare.


Det är bara fantasin som sätter gränser. Man kan använda mycket vackert "skräp" i stället för att slänga. Nästan allt går att använda bara om man har mycket av samma sort.  

Nytänkande, miljösmart och kreativt tycker jag!


Kommentarer
Postat av: Margareta, Holmsunds blommor

Tack för de bra idéerna.

2011-02-06 @ 17:17:59
URL: http://holmsundsblommor.blogspot.com
Postat av: Lolita

Hej vilken fin blogg du har :) Hittade hit genom Adams "pappablogg". Kommer från samma lilla håla som honom (samma gata till och med). Hoppas ni har det bra :)

2011-02-07 @ 20:24:52
URL: http://couldusesomepatience.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0