Min Utbildning

Jag får en del förfrågningar om hur man blir florist och vilken utbildning jag har gått. Himla kul att så många är intresserade av detta fantastiska yrke! 

Det finns olika sätt att bli florist på idag. Det finns hantverksprogrammet på gymnasiet, det finns olika vuxenutbildningar och kurser. 

Själv har jag gått Hantverksprogrammet Florist på De la Gardiegymnasiet i Lidköping. (tog studenten -03) Har jobbat i blomsterbutiker sedan dess och jag har även tagit gesällbrevet, tävlat en del och är av interflora legitimerad florist.
Numera har man som gymnasieelev chans att göra ett yrkesbevis som är ett prov i floristik. Blir man godkänd får man ett yrkesbevis. Detta har jag inte gjort eftersom det inte fanns "på min tid" (så gammal man låter!!)

Vuxenutbildningarna vet jag inte så mycket om mer än att dom är intensiva. Det är mycket att lära på kort tid.
Eftersom floristyrket är mångas drömyrke och väldigt populärt just nu så är det nog svårt att få jobb i en blomsterbutik om man inte är utbildad. Det är stor konkurrens om jobben. Även om man har talang så är det bra att kunna vissa tekniker. 
 

Annorlunda bukett med nejlikor mm.

med blomstrande hälsningar
Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0