Floristpanelen Julstjärna

 
Julstjärna - Euphorbia pulcherrima
bilden är lånad från blomsterframjandet.se
 
av 5 möjliga där 5 är högst och 1 är lägst betyg.
Utsende: Det som man kan tro är kronbladen på julstjärnan är i själva verket högblad. Blomman är dom gula prickarna i mitten. Men det är såklart för dom vackert färgade högbladen man odlar denna stjärna. Julstjärnan finns i rött, vinrött, rosa, aprikos, vitt/cream stimmig och tvåfärgad. 
Hållbarhet: Julstjärnan är en typisk "slit-och-släng" växt men den är perenn och man skulle kunna ha den flera år. Det är svårt att få den att blomma om. 
Skötsel: Denna primadonna är ganska kräsen. Tål ingen kyla eller drag helst inte under 15 grader. Så att köpa en stjärna på torget är lönlöst! Är det minusgrader ute är det viktigt att slå in stjärnan ordentligt, även om du inte ska gå så långt med den. Ljust och soligt vill den stå för att behålla färgen så bra som möjligt.
Prisvärd?: Julstjärnan finns i många stolekar från mini ca 30kr och upp till stora grenade och uppstammade för en 500kr. En mycket prisvärd blomma om de sköts rätt.  
Användningsområde: Julstjärnan är en stämningsgsfull växt som jag förknippar med julen och barndom. Fin både i julgrupper eller i en egen kruka. Men mest gillar jag julstjärnan i lite oväntade färger och sammanhang. Som i en snittdekoration till exempel. Som den här.
 
Det som drar ner mitt betyg på julstjärnan är att den är svårskött. En trea blir mitt betyg. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0