floristpanelen Julros

Helleborus - Julros, Bilden kommer från blomsterframjandet.se
 
 
av 5 möjliga där 5 är högst poäng och 1 är lägst.
 
Utsende: Så perfekt som en blomma kan bli! Jag älskar allt med utseendet. Så enkel och söt men ändå en liten diva som kräver en del av dig. Den har vackra glansiga gröna blad som blir en fin kontrast till blommorna.
 Hållbarhet: Julrosen är en perenn (utohus) som kan börja blomma i november eller i februari-mars beroende på vädret. Utomhus kan den blomma flera månader. På grund av dess skönhet har man tagit in den som krukväxt. Tyvär blir hållbarheten inte lika bra inne som ute. 
 Skötsel: Innomhus behöver julrosen vara lätt fuktig. Den vill stå ljust men inte i direkt sol (att den står för ljust är inte direkt något problem i det här landet så här års fårstås, hihi) För att förlänga blomningen ska man ha den så svalt som möjligt.
 Prisvärd?: nja... det klart att den är lite dyrare men har man möjlighet att efter man njutit av den inne, spara den och sätta den i trädgården så är den helt klart värt sitt pris! Som enbart inneväxt som dessutom inte står sig jättelänge är den kanske lite dyr men ack så lyxigt och vackert!
 Användningsområde: Jag kommer definitivt köpa hem en julros i december, som jag tänker spara och plantera ut. Jag kan också tänka mig att klippa av någon stängel och sätta i vas, som toablomma kanske?!Och den passar ju utmärkt som present också. Egentligen vill jag ge den här godingen en femma i betyg men jag tycker ändå att pris kontra hållbarhet drar ner poängen lite. Så fyra av fem får det bli.
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej! Gillar din blogg, och så mycket fina saker du gör! Kan du inte försöka få ihop en kategori med lite julinspiration, det hade varit uppskattat nu när julen börjar närma sig.. :)

Svar: Mycket bra idé Jessica! Det ska jag verkligen göra =) Tack för tipset.
Malin Svahn

2012-11-28 @ 19:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0