tvaå i Elmia Flower Grand Prix!

Den 23september i år var jag och tävlade i Jönköping i Elmia Flower Grand Prix. Jag och min vän Sanna (interflora olskroken) begav oss tidigt på morgonen från göteborg. Ganska pirrig och nevös var man allt och det var väldigt skönt att ha en floristkommpis med sig att ventelera med! =)

Det gick ju väldigt bra i allafall. Kom hem med en andra palcering och ett presenttkort på resecheckar =)


Första uppgiften var en krans med temat midvinter



-Här har jag jobbat med en lite ovanligare form på kransen. Jag utgick från en valnling boj. Sedan har jag skurit bort en del (den smala delen) av kransen och bundit på den tjocka delen. Svårheten i detta är att fortfarande få en graciös form som inte ser ojämn och klumpig ut.

-När formen var klar klädde jag kransen med silvergirlang. Jag använde en silvertråd som jag lindade hårt utanpå silvergirlangen. Svårheten är som sagt att få en jämn fin form, kräver en del tålamod och mycket tråd! Det fina är kontrasten som blir mellan den glansiga tråden och den matta växten (har tyvär ingen bra bild på detta)

-Till sist dekorerade jag med olika blommor och material. Jag kunde kanske jobbat lite mer med placering av materialen och fått lite bättre djup och spänning i kransen (enligt dommare Thomas Kallin, SÅ duktig florist och dommare) Jag är väldigt nöjd med kransen i allafall men det finns ju alltid saker att förbättra.


Material:
* Silvergirlang
* Alocasia (skelettsköld)
* Vinröd Scabiosa
* Cosmos (chokladdoftande mums!)
* Vita små Callor
* Vit Phalaenopsis med rosa tunga
* Nålar och tråd



Andra uppgiften var en dekoration i en vit kruka med temat vintertid.




-Den här uppgiften var mycke svårare! Stor och jobbig kruka när man ska tänka på proportioner. Jag började att sätta brudslöja tätt ihop så att det bildades en form. sedan fyllde jag på med blommor. Ville göra någon effekt med pinnar. Det kändes lite stressigt och jag han inte riktigt färdigt kändes det som. Dekorationen blev lite tvådelad. Blev inte lika nöjd med denna men jag tycker att jag hade en bra idé men så är det att tiden skall räcka till. Planering....!  


                  

Material:
* Brudslöja
* Black Backara (vinröd/svart ros)
* vit Hortensia
* Vita Callor
* Canna pinnar
* Dekorationsmaterial
* Vit Dendrobium
* Alocasia
* tråd, nålar 


Andra kransar och dekorationer jag tyckte om:

tredje plats: Sofie Danielssons krans





Vinnare: Carola Fpgelbergs dekoration








Sanna Gustavsson


Så småningom kommer även bilder från sm-kvalet att läggas upp! =)


Kommentarer
Postat av: Matilda

riktigt snygga grejer du gjort Malin :-) ser såå kul ut att tävla.... Får alla samma blommor att jobba med??

2009-11-01 @ 13:01:39
Postat av: Malin

Ja, alla får precis lika blommor och man får alla blommor till båda uppgifterna som man sedan får fördela själv. Det är en del av tävlingen.

2009-11-01 @ 15:24:21
URL: http://convalaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0