Legitimerad Florist

Idag kom det ett stort kuvert till mig på posten. Det visade sig att det var ett diplom där det står att jag nu är av Interflora Legitimerad Florist vilket betyder att jag har kunskap och erfarenhet innom floristyrket. Det var ett tag sedan som jag ansökte om att bli Legitimerad Florist, hade nästan glömt det , så jag blev lite förvånad och glad! Rätt stolt är man ändå... =)


För övrigt idag så har jag jobbat lite på min hatt. Vill inte avslöja för mycket men det blir mycket tråd och tyll. Känner mig lite lugnare nu när man börjat pilla med materialen och idén börjar ta form.

För er som undrar om tider så kommer tävlingen äga rum på Liseberg, Taubescenen kl 12.00-13.30
Själva Hattparaden är kl 14.00-14.45
(självklart får man komma och kolla under själva tävlingstiden också)
Prisutdelning 15.00

Publiken är avgör vem som vinner genom röstning.

Hoppas vi syns där =)
Ha det gott så länge

Kommentarer
Postat av: Emma

GRATTIS !! :D Vad kul ! Lycka till i Liseberg, igen!

2010-05-05 @ 09:23:32
URL: http://flowerart.blogg.se/
Postat av: Adam

Du är bäst puss!

2010-05-05 @ 18:12:15
URL: http://convalaria.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hej!



Såg att du blivit legitimerad florist, grattis! Men har en liten fråga, måste man gjort gesällbrevet för att bli det? eller ansöker man bara? och isf var och hur gjorde du det? :)



tacksam för svar! ( du kan svara här, kikar in ibland)

2010-05-05 @ 19:14:13
Postat av: Mamman

Jätte grattis till diplomet. Vad fin du var på bilden. Älskar dej! Mamman

2010-05-05 @ 19:59:47
Postat av: Margareta, Holmsunds blommor

Grattis, vad duktig du är.

Lycka till på Liseberg. Bor för långt bort för att rösta, men håller tummarna.

2010-05-06 @ 22:17:13
URL: http://holmsundsblommor.blogspot.com
Postat av: Malin Convalaria

Tack alla för era fina komentarer =)det värmer!



Josefin: Man ansöker på interflora om att bli legitimerad florist. Tror inte att man behöver gesäll... men man måste däremot jobba i en butik som är ansluten till interflora på något sätt... men gå in och kolla på deras kriterier (finns på flowernet) eller ring huvudkontoret. Om du har kriterierna är dte bara att skicka in =) Lycka till!

2010-05-07 @ 20:07:12
URL: http://convalaria.blogg.se/
Postat av: Jessie



Hej Malin!



Jag har funderat ett bra tag på att bli florist nu såhär i efterhand när jag gått ut gymnasiet coh insåg att jag valde fel program så har jag insett att de var florist jag verkligen skulle satsat på.



Jag har sökt utbildnings kurser men den är grymt dyra, har ej råd med så dyra utbildningar just nu.



Jag undrar hur du blev florist och kanske vet du om de finns olika vägar till att bli en florist?



Hur blir man legitimerad florist?



Vad är gesällbrev?



Jätte tacksam för svar!

Allra vänligaste hälsningar

Jessie M

2011-02-24 @ 15:28:56
Postat av: Malin Convalaria

Hej Jessie!



Försökte maila dig men vet ej om det lyckades?? här är i allafall det som skulle ståtyt i mailet=)



Jag gick hantverksprogrammet Florist på gymnasiet. Det är ju inte så lätta att veta vad man ska bli när man går i nian och ska välja inriktning... Jag hade tur som valde något som jag verkligen trivs att jobba med!



Det finns ju en rad olika utbildningar man kan gå efter gymnasiet. Men som du säger är det ju kostsamt. Har tyvär inte så jättebra koll på just dessa utbildningar men det finns lite olika varianter att välja mellan.



Är man driven och har turen med sig kan man ju försöka få en praktikplats på en butik och lära sig yrket den vägen, kanske kompletera med enstaka kurser för att få bättre kunskap (om man jobbar i en butik innom Interflora så finns Interflorauniversitetet där man kan gå dagskurser mm) Dock vet jag att det är svårt att hinna lära en elev från grunden när man själv har ett jobb att sköta. Min rekomendation är ändå att gå någon slags grundutbildning så att man har en liten grund att stå på innan man tar en praktikplats.



Legetimerad florist är en "kvalitetsstämpel" som man får ansöka om hos Interflora när man har uppnått viss erfarenhet och kunskap innom floristyrket. Man måste dock jobba i en butik som är ansluten till Interflora.



Gesällbrevet är ett prov där man visar att man behärskar alla grundläggande kunskaper innom floristyrket. Det är ungefär det man lär sig i en grundutbildning skulle jag tro.



Hoppas att detta är svar på dina frågor. Mitt råd är att försöka få en praktikplats så att du kan testa på yrket lite. Och eftersom du sedan kommer att vara fast i detta fantstiska yrke ;) så kanske det kan vara värt att gå någon grundläggande kurs!



Med Blomstrande hälsningar



Malin



2011-02-27 @ 21:39:25
Postat av: Jessie



Tack så jättemycket för ditt svar, det har varit till hjälp! :)



Tyvärr, fick jag inte ditt mejl men jag sparade din blogg som bokmärke efetersom den är så intressant så jag läste svaret nyss! :)



Jag har kontaktat en blomsternbutik, viola som jag tidgare har besökt. Dom har tydligen bytt ägare och har nu också kurser, ska gå på någon utav deras kurser tänkte jag (överkomligt pris) och som jag tror skulle vara en bra start som du också nämnde :)



Jag söker både jobb och praktikplats men de verkar vara ganska svårt att få in en fot i branschen, men jag ger mig inte. Jag älskar snitt blommor och få ut mina kreativa ideér i mitt skapande, försöker mig på att skapa buketter på egenhand här hemma :)

Det är så kul att folk samt nära och kära blir så glada över en bukett blommor då och då.



Jag är väldigt tacksam än en gång för ditt svar, din hjälp, dina tips och råd! =)



Blomstrande Hälsningar

Jessie

2011-03-09 @ 09:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0