Bakom kulisserna "sweet and frosty"

Tänkte att jag ska försöka visa hur det går till att göra en brudbukett. Det är mer jobb och tar längre tid än vad många tror. Sedan gör man ju inte alla brudbuketter på samma sätt förstås. I denna bukett har jag valt att blanda tekniker. Jag har stiftat det silvriga och använt rosorna med stjälkar.
1. Brudkonsultation: Man träffar bruden/brudparet och pratar igenom vad för typ av bukett man vill ha. Färg, form, blommor, känsla etc. Man kanske skissar lite eller brudparet kanske har bilder med sig som man tar inspiration från. Så här såg det ut när jag själv gjorde ett ispirationskollage.
2. Sedan beställer man blommor och material. Blommor beställs i buntar om 20 (ibland ligger blommorna om 10, 25 eller 50) Om man beställer krukväxter är det oftast hela lådor man beställer (12 eller 15st tex) Eftersom vi florister också behöver lön (!) så måste man ta betalt för det material man beställer, därav lite högre materialkostnad på blommor man betäller som kund.

3. När blommorna levereras ska dom naturligtvis tas om hand. Snittas, sättas i vatten, vattnas etc.

4. Nu till själva buketten. Jag börjar att förbereda mitt mellanstick. Jag stiftar detta material (silvertrassel och silverek) för att de har för kort stjälk. När man har lätt kramp i händerna och man tror att man har tillräkligt, då gör man lika mycket till!
5. När man förberett allt material är det dax att sätta ihop buketten. 
6. När jag är nöjd med formen knyter jag med bast. Sedan klipper jag ner ståltrådarna så att dom inte kommer att synas under bandet.
7. Jag limmar ett sidenband om stjälkana. Som ni ser på bilden här under till höger så syns floratejpen (har använt både vit och grön) Då anväder jag limpistolen ock limmar dit bitar av silvertrassel och vit plumosus för att täcka floratejpen. baksidan ska ju också vara snygg och prydlig
8. Jag dekorerar bandet med pärlnålar.
9. Sedan kommer man till finliret. Jag dekorerar med vita pärlnålar och limmar vit plumosus (så fin frostkänsla) och vit/glittrig rosepeppar. Så var buketten klar. ca två timmar effektiv tid.
10. Men än är inte beställningen klar. Det är tid för ännu mer pilljobb, nämligen korsage. Tråda, tejpa, fäster korsagenål, limma på band.
Brugumens korsage blir såklart extra fin med dekoration matchande brudbukett.

Kommentarer
Postat av: sam

Vilken vacker bukett! Superkul att få vara med och se hur du går tillväga! :)

2011-12-05 @ 09:58:32
Postat av: Camilla Rosén

hej Malin! så kul att se tekniken!!! underbar bukett!! ha en skön jul nu med din fina familj! kram

2011-12-15 @ 20:02:57
URL: http://kreativacamilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0