floristpanelen Amaryllis

 
Amaryllis - Hippeastrum x hortorum
bilden är lånad från blomsterframjandet.se
 
 
av 5 möjliga där 5 är högst och 1 är lägst
 
Utsende: Stora (eller små) liljelika blommor på en bar stjälk. Det finns många olika varianter på blommorna. Små, stora, dubbla, enkla och färgerna kan variera mellan vitt, rosa, aprikos, rött, vinrött, strimmiga, prickiga... ja, nästan alla kombinationer du kan tänka dig.
Hållbarhet: Om man räknar från det att knoppen kommer upp ur löken till att den helt har blommat klart kan den stå i en till flera månader. Det beror på hur varmt man har det och hur kraftig löken är. Ju kraftigare lök, desto fler stänglar. Själva blomningen vara ca 2 veckor i rumstemperatur
Skötsel: Sparsamt med vatten. Amaryllisen vill gärna stå ljust utan direkt sol och gärna svalt för längre hållbarhet.
Prisvärd?: Amaryllis finns i många olika prislägen/storlekar (ca 70kr-200kr) och det är ju bra att man kan välja lite själv vilket prisläge som passar. Den mest prisvärda enligt mig är faktiskt den "dyra" jumbolöken Eftersom man faktiskt får mer för pengarna. Fler stänglar, större och fler blommor! Betalar man inte mer än 70kr kan man inte räkna med något praktexemplar men visst kan man njuta av den ändå
Användningsområde:I december har jag gärna Amaryllis i vitt eller röda toner. Till mig själv eller som "värd/värdinnegåva eller som god jul-hälsning. Sedan i januari och en bit in på våren frossar jag i vita, rosa, aprikos sorter. Efter jul är ofta amaryllis mycket billigare så då kan man passa på att planera ett stort fat och frossa och njuta i mänger av amaryllisens prakt!
 
Amaryllis är den ultimata julblomman enligt mig så Idag blir det full pott fem av fem möjliga!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0