Floristpanelen Hyacint

Hyacint - Hyacinthus orientalis
Bilden är lånad av blomsterfrämjandet
 
Av 5 möjliga där 5 är högst och 1 är lägst
 
Utsende: Hyacinten är både en vår- och julfavorit hos mig. Sötaste klockorna som kommer från en knubbig lök och doftar ljuvligt! Hyacinter finns i färgerna rosa, blå, lila, vit, cream, gul, orange och multiflora (flera stänglar från samma lök) Enligt mig är den lika vacker som knoppig som i full blom. 
Hållbarhet: En hyacint står i en till tre veckor beroende på hur varmt man har den. 
Skötsel: Denna lilla raring vill gärna stå ljust men kan stå en bit in i rummet också. Sval placering nattetid förlänger hållbarheten. Mitt bästa tips är att förvara dina hyacinter i kylskåpet nattetid (!)
Prisvärd?: Hyacinter är inte dyra. 20-40kr. Tycker absolut att man ska kosta på sig ett par tior extra för att få en svenskodlad kvalité hyacint. En kraftigare lök ger kraftigare blommor.
Användningsområde: Lika vackert att ha hemma som att ge bort om man bara vill ha med sig något litet. Man kan ju till exempel göra hyacintnystan som jag gjorde i floristpanelens adventskalender. 
 
Ingen jul utan hyacint! Full pott från mitt håll!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Gott Nytt År Malin och tack för det fantastiska samarbetet med Floristpanelen! Massa kramar

2013-01-01 @ 19:36:48
URL: http://lavendulas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0