floristpanelen rumsgran

Rumsgran - Araucaria heterophylla 
Bild Emma Forsgren
 
av 5 möjliga där 5 är högst och 1 är lägst
 
Utsende: Rumsgranen har mjuka barr på grenar som växer symetriskt och i olika våningar. Den får inga blommor utan man har den för det vackra grenverket. Jag gillar att den liknar en vanlig gran men att den växer lite annorlunda. Lite tokig sådär. 
Hållbarhet: Rummsgran är en inneväxt som är grön och fin hela året. Den barrar inte och den växer en våning per säsong. Om den sköts ordentligt är den fin år efter år. 
Skötsel: Den här lilla granen vill stå ljust men inte i direkt sol och får inte torka ut för mycket. På vintern vill den gärna stå lite svalare men min erfarenhet är att den klarar rumstemperatur bra även på vintern. Rumsgranen gillar inte kalk så vattna gärna med rumstempererat kalkfritt vatten (regnvatten till exempel)
Prisvärd?: Absolut! En fin växt som står så grön och grann hela året. Jag gillar den mest runt jul för vem är sugen på en gran i juni? 
Användningsområde: Just nu och ett par månader frammåt tycker jag att det är en jättefin växt. Jag har redan två små exemplar i mitt fönster. Det är absolut en växt man kan ge bort till någon som gillar växter. inte så "festlig" kanske men en mysig stämningshöjare i juletider. Som julblomma får den här växten en fyra av mig!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0